Nasze klasy -portal dla absolwentów, nauczycieli, znajomych i gości
Strony: 1
Gość
.
RELAKSACJA PROGRESYWANA wg JACOBSONA jest najstarszą ( 1938) techniką relaksacyjną i polega na rozluźnianiu poszczególnych grup mięśniowych poprzez naprzemienne skurcze i rozkurcze mięśni. Efektem jej stosowania jest nabywana przez pacjenta umiejętność oceny nieprawidłowego napięcia mięśniowego i jego umiejscowienia, umiejętność świadomego zwalniania napięcia, a przez to wpływanie na swoje stany emocjonalne.
@
W pracy terapeutycznej z dziećmi zaburzonymi emocjonalnie można posługiwać się fragmentami tego treningu, dostosowując go do możliwości percepcyjnych i wykonawczych dziecka przedszkolnego.
Literatura:
W. Pitak: Przyczyny emocjonalnych zaburzeń u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2002/12, s. 16-18
W. Pitak: Klinika emocjonalnych zaburzeń mowy u dzieci, Kurier Pedagogiczny 2003/1, s. 14-19
W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych, cz. I, Kurier Pedagogiczny 2003/2, s. 25-28
W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych cz. II, Kurier Pedagogiczny 2003/3, s.26-28
W. Pitak: Muzykodrama dla dzieci nerwicowych i autystycznych - oddech, Kurier Pedagogiczny 2003/5, s. 10-12
W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 10-13
M.Borek,W. Pitak: Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS , Kurier Pedagogiczny 2003/6-7, s. 33-38
W. Pitak: Agresja a jąkanie u jedynaków, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 11-14
W. Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii rodziców, Kurier Pedagogiczny 2003/9, s. 39-44
W. Pitak: Muzyka leczy ale czy łagodzi obyczaje, Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2004/9(36), s. 27-28
W. Pitak: Ojciec – zhańbiony mężczyzna, , Bliżej Przedszkola . Wychowanie i Edukacja, 2005/1(40), s. 19
.
Ostatnio edytowany przez admin (2018-11-27 07:58:06)
Gość
.
Jeśli potrzebna jest Tobie czy komuś z Twojego otoczenia, pomoc logopedy, skorzystaj z tej informacji .
Tutaj dowiesz się, gdzie można leczyć wymowę międzyzębową, wymowę boczną, seplenienie, zaburzenia artykulacji, mowę bezdźwięczną, jąkanie, dysleksję raz inne wady i zaburzenia mowy.
Leczenie logopedyczne to praca nad wymową, kształtowanie mowy, leczenie dysleksji
Koszalin - Gabinet Neurologopedyczny - Władysław Pitak
www.logos.dt.pl/pitak
Telefony kontaktowe:
94 340 60 06, +48+600-809-254
.
.
Polski Związek Logopedów we współpracy z Wydziałem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Podyplomowym Studium w zakresie neurologopedii oraz Podyplomowym Studium Pedagogiki Korekcyjno-Kompensacyjnej był organizatorem konferencji Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel, która odbyła się 2 marca 2013 r. (sobota) w Hotelu Uniwersyteckim w Toruniu.
Ryszard Wagner mówiąc o muzyce zwrócił uwagę, że muzyka to początek i koniec wszelkiej mowy. Te słowa stanowiąc swoiste przesłanie naszej konferencji. Można je uznać za dobre podsumowanie wielowiekowej tradycji i doświadczeń związanych z ukazywaniem znaczenia muzyki w życiu człowieka – muzyka bowiem to niezbywalny element życia każdej jednostki od poczęcia aż po śmierć.
Od zarania dziejów muzyka towarzyszy nam w każdym momencie naszego życia, stając się jego ilustracją, stąd jej znaczenie w procesie rozwoju, wsparcia czy terapii.
Konferencja była organizowana z myślą o praktykach i teoretykach zajmujących się problematyką wspomagania, terapii i wsparcia.
Wśród prelegentów krajowych i zagranicznych był koszaliński logopeda i muzykoterapeuta , Władysław Pitak, który wygłosił referat pt. "Techniki muzyczno-dramatyczne (muzykodrama) w terapii zaburzeń mowy u dzieci nerwicowych".
Oto link do filmu, który ilustrował referat Władysława Pitaka
www.logos.pomorze.pl/video/muzykodrama1.mp4
@
Ten sam film można wyświetlić na YouTubie:
Muzykodrama w terapii zaburzeń mowy. autor: W. Pitak
http://youtu.be/B5soZwjXsAk
.
Offline
.
.
Muzykodrama czyli zabawa w krainie LOGOS
http://www.naszeklasy.pun.pl/viewtopic.php?pid=496#p496
@
MUZYKODRAMA - ZABAWA NIE TYLKO DLA DZIECI
http://www.muzykoterapia.fora.pl/muzyko … .html#1036
.
.
Offline
.
Linki do artykułów z muzykodramy
* PRZYCZYNY EMOCJONALNYCH ZABURZEŃ U DZIECI
Nie ma pojedynczych czynników generujących nerwicę i autyzm wczesnodziecięcy.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama01
* KLINIKA ZABURZEŃ MOWY U DZIECI NERWICOWYCH I AUTYSTYCZNYCH
Literatura dotycząca zaburzeń nerwicowych jest bardzo obszerna. Pomimo licznych opracowań nie ustalono jednak jednolitej terminologii określającej poszczególne rodzaje tych zaburzeń.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama02
* MUZYKODRAMA dla dzieci NERWICOWYCH i AUTYSTYCZNYCH
Rozpoczynając pracę z dzieckiem nerwicowym lub autystycznym musimy brać pod uwagę fakt, że nie zgłosiło się ono do terapeuty dobrowolnie.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama03
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (oddech - skupienie - pamięć - wyobraźnia)
Szczególnie przydatne są to ćwiczenia w sytuacjach dzieci astmatycznych, oddychających ustami i nerwicowych.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama04
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (Jacobson, Schultz, Wintrebert)
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama05
* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (ruch - działanie - kontakt)
Pierwszym zadaniem terapeuty jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem. Dokonanie tego wymaga bezgranicznej cierpliwości oraz zdolności do wyobrażania sobie sytuacji dziecka zaburzonego emocjonalnie.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama06
* MUZYKODRAMA W TERAPII RODZICÓW
Przy podejmowaniu terapii rodziców dziecka należy liczyć się z ich strony z różnymi rodzajami motywacji decydującymi o zgłoszeniu się z dzieckiem do terapeuty. Matki czasami traktują go jako narzędzie kary dla dziecka.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama07
* TERAZ NIE BOIMY SIĘ MÓWIĆ
Poniżej przedstawiamy konspekt powykonawczy terapii psychologiczno-logopedycznej, a następnie fragmenty wypowiedzi uczestników turnusu rehabilitacyjnego.
>>> więcej
http://www.logos.pomorze.pl/muzykodrama08.
..
Offline
.
Władysław Pitak
wykształcenie (dyplomy - certyfikaty)/b]
- Zaoczne Studium dla Instr. Amat. Ruchu Art.-sekcja teatralna (absolutorium, W-w 1967)
- Państwowe Zaoczne Studium Oświaty i Kultury Dorosłych (dypl.wykszt.n.wyższe zawodowe, W-wa 1968)
- Studium Teatralne III stopnia COMUK (absolutorium,instr.teatr.kat I, W-wa-1975 r.
- Państwowy Egzamin MKiS (dyplom aktora estrady, W-wa 1979)
- Kwalifikacja MKiS (certyfikat aktora kat.A z uprawn. reżysera, W-wa 1979)
- Wyższa Szkoła Pedagogiczna (dyplom z wyróżnieniem mgra pedagogiki kultury, Słupsk-1983)
- Studium Relaksacji i Muzykoterapii (certyfikat CIDOTAM,Bydgoszcz 1985)
- Podyplomowe Studium Logopedyczne UG (dypl. logopedy, Gdańsk-1987)
- Dolnośląski Ośrodek Psychoedukacji i Terapii Niekonwencjonalnych ECOBIOS - ZDROWE ŻYCIE,
- Stowarzyszenie Radiestetów we Wrocławiu (certyfikat w zakresie terapii psychotronicznych i niekonwecjonalnych metod wspomagania zdrowia , m.in. joga lecznicza, taj-chi, digitopunktura i akupresura, reiki, tfh, elektropunktura, fitoterapia, radiestezja diagnostyczna i terapeutyczna, Polanica Zdrój-1991)
- Studium Zaburzeń Mowy i Psychoterapii (certyfikaty w zakresie psychoterapii rodzin i jąkania wczesnodziecięcego, PFZM Lublin 1992)
- Katolicki Instytut Zarządzania (certyfikat w zakresie zarządzania "organizacjami przyszłości", Gliwice 2002)
- Regionalny Ośrodek Szkoleniowy Europejskiego Funduszu Społecznego (certyfikaty w zakresie: "Zarządzania projektem - pierwsze kroki" i "Partnerstwa zamiast konkurencji", KCWIS Koszalin 2006)
- SEDNA- Ośrodek Edukacji Psychologicznej (certyfikat w zakresie Analizy Transakcyjnej- gier psychologicznych DDA,Warszawa 2006)
[b]Posiada wszechstronną wiedzę i umiejętności w zakresie kształcenia zdolności twórczych i terapii nerwic, wad i zaburzeń mowy, czytania i pisania. Przez wiele lat aktywnie uczestniczył w różnych formach terapii i ekspresji estetycznej, był wykładowcą i jest trenerem w dziedzinie:
- kultura żywego słowa i metodyka pracy kulturalno-oświatowej
- relaksacja i animacja muzyczna
- komunikacja interpersonalna i ekspresja dramatyczna
- psychopatologia i psychoterapia
- muzykoterapia jako zabieg sanatoryjny
- trening aktorski w kształceniu zdolności werbalnych i niewerbalnych
w szkołach i uczelniach:
- Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku
- Akademia Muzyczna w Gdańsku - filia w Koszalinie
- Uniwersytet w Gdańsku - Podyplomowe Studium Logopedyczne
- Policealne Studium Socjoterapii - Koszalin
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Podyplomowe Studia Arteterapii
Prezentował swoje dokonania na sympozjach, warsztatach i konferencjach naukowych dot. kształcenia zdolności twórczych i leczenia chorób psychosomatycznych przy pomocy muzyki i ekspresji dramatycznej.
Oto niektóre z tematów:
- Kształcenie zdolności twórczych dzieci w wieku przedszkolnym przy pomocy zabawy dramatycznej. (referat i warsztat na II Międzynarodowym Seminarium Muzycznym "Bliżej muzyki - bliżej człowieka" Kraków 1985)
- Techniki artystyczne i logoterapia w usuwaniu zaburzeń osobowości. (pokaz warsztatu na Międzynarodowych Warsztatach Artystycznych - Wenecja 1986)
- Stres i lęk w życiu dzieci i Młodzieży - zapobieganie i zwalczanie. (referat na IV Krajowej Konferencji Muzykoterapii, Cieszyn 1987)
- Wpływ muzykoterapii stosowanej w uzdrowisku Kołobrzeg na uzyskane efekty lecznicze. (referat na Ogólnopolskim Sympozjum Naukowo-Szkoleniowym Sekcji Medycyny Psychosomatycznej - Kołobrzeg 1989)
- Terapia logopedyczna z elementami psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Zastosowanie technik relaksacyjno-treningowych i ekspresji dramatycznej w czasie turnusu rehabilitacyjnego dla grupy chłopców w wieku 14-15 lat, z zaburzoną płynnością mowy i zaburzeniami emocjonalnymi, związanymi z wiekiem dorastania. (współorganizacja PZJ- Olsztynek 2001)
- Internet w Akcji Katolickiej - Akcja w internecie. (referat na II Katolickim Sympozjum Wirtualnym Evangelicum: Misja Kościoła a informatyka. Legnica 2002)
- Techniki relaksacyjne w leczeniu chorób kardiologicznych w sanatoriach i szpitalach Dolnego Śląska. ( warsztaty i szkolenia rehabilitantów - Kudowa Zdrój-Wrocław 2004)
- Jak radzić sobie ze stresem w pracy dziennikarskiej- relaks i asertywność. (wykład i pokaz warsztatu podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy i Wydawców Prasy Lokalnej- Niepołomice k/Krakowa - 2004)
- Techniki relaksacyjne i autogenne w jaskiniach solno-jodowych (warsztaty i pokazy - Opole, Kudowa Zdr., Polanica Zdr., Duszniki Zdr., Lądek Zdr., Szczawno Zdr., Zielona Góra 2004-2005)
- Trening dramatyczny w kształceniu zdolności werbalnych i niewerbalnych (warsztat w czasie II Ogólnopolskiej Konferencji "Klucz do mądrego życia". Skierniewice'2005)
- Muzykoterapia jako zabieg sanatoryjny (cykl wykładów i warsztatów na Uniwersytecie M.C.Skłodowskiej. Lublin- 2005)
- Gry psychologiczne w małżeństwie - odpowiedzialność w komunikacji społecznej (warsztat w czasie Ogólnopolskiego Forum Odpowiedzialności. Skierniewice'2006)
W praktyce terapeutycznej posługuje się nowoczesnymi metodami relaksacyjno-treningowymi, w oparciu o rzetelną diagnozę - w ścisłym kontakcie z lekarzami - specjalistami oraz nauczycielami i pracownikami socjalnymi.
kontakt:
logopeda@logos.pomorze.pl
tel. +48 94 340 60 06;
+48 600 809 254
www.logos.pomorze.pl
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "LOGOS"
.
Offline
Strony: 1